Men moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
A. Janssens

zondag 23 januari 2011

Wat is er toch aan de hand met trambestuurders?

Toeristen negeren, onvriendelijk antwoorden op vragen, geen ticketjes willen verkopen, geen briefjes van vijf euro aanvaarden, een norse blik,...Ik denk dat De Lijn iets in de koffie van haar trambestuurders doet, want ze kunnen toch niet allemaal onvriendelijk zijn? Soms ben ik blij als ik zie dat een chauffeur iemand zeer vriendelijk behandelt... Verrast zelfs! Mijn ongenoegen begon na een leuk weekendje zee met een goede vriendin. We wilden de tram aan het station in Gent nemen richting Korenmarkt. Gepakt en gezakt stapten we op de tram en zoals het hoort, ging ik bij de chauffeur een ticketje kopen.
"Wat, ik verkoop dat niet hoor, je moet dat buiten kopen", snakte hij.
-"Maar meneer ik heb vijfduizend koffers op de tram gezet", stamelde ik. (Hij was wel verplicht om ticketjes te verkopen, even ter verduidelijking)
"Ga het snel kopen, ik zal wel wachten", zegt de vriendelijke man.
Ik liep naar mijn vriendin, liet alles bij haar staan en ging snel een ticketje kopen met mijn één euro op zak.
Tuut, tuut, tuut,....opeens gingen de deurtjes dicht en de tram was weg...
Verbijsterd bleef ik achter op het perron, zonder handtas, zonder koffers, zonder telefoon, met één euro op zak.
Op een druilerige maandag besloot ik nog eens de tram te nemen. Na dat voorval weigerde ik koppig nog de tram te nemen en alles te voet of met de fiets te doen. Maar de regen zorgde er voor dat ik toch zwichtte. Deze keer ging een koppel toeristen naar de tramchauffeur omdat ze een ticketje wilden kopen.
"Sir, Can we buy a ticket please?"
-"Neeje madam, ge moet dat op't perron kopen", snauwde de chauffeur.
Die toeristen snapten er natuurlijk geen jota van en ze stonden wat onwennig rond te kijken.
"Op't perron, madam", herhaalde de chauffeur.
Ik begon natuurlijk te koken van woede...en ging de toeristen uitleggen wat ze moesten doen, in het Engels, zodat ze het deze keer zouden begrijpen.
Ik kon het niet laten aan de chauffeur te vragen of hij niet begrepen had dat het toeristen waren en hij misschien een poging kon doen hen te helpen.
Een druppel koffie te veel voor de norse man? Zonder pardon werd ik uit de tram gezet, als een klein boefje.
Ik kan een hele dag vullen met zulke verhalen.
Misschien moet De Lijn haar chauffeurs iets betere koffie serveren, want haar huidige koffie zorgt voor norse trambestuurders. Fair Trade koffie misschien? Het is maar een advies van iemand die nooit meer de tram zal nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten